Monday, 11 March 2013

contoh komponen gabungjalin PPIM








PERGERAKAN PUTERI ISLAM MALAYSIA
SK. PENEROK






MODUL KONSEP GABUNGJALIN
PPIM













Disediakan oleh,
Wan Haslina Bt Wan Ab Kadir
Ketua Pemimpin PPIM
Sk. Penerok


TAJUK           : MAKANAN SEIMBANG
MASA             : 1 JAM
KUMPULAN SASARAN     : PUTERI BONGSU
KOMPONEN GABUNGJALIN       : KESIHATAN DAN PEMBANGUNAN DIRI
                                                            : KEMAHIRAN
                                                            : KEROHANIAN

JUMLAH MASA
KOMPONEN
PENGGABUNG
JALINAN
AKTIVITI
PELAKSANAAN
10 minit
TERAS
Tatacara Perjumpaan
Lapor Kekuatan
Bacaan doa
Asma Ul-Husna
Menaikkan bendera –
Lagu Negaraku
Lagu PPIM
Ikrar
Menerima arahan pemimpin
Puteri dibahagi kepada 2 kumpulan
25 minit
KESIHATAN DAN PEMBANGUNAN DIRI
a)        Guru menerangkan
-     Kepentingan makanan seimbang kepada seseorang individu.
-     Kategori Gizi pemakanan & fungsinya
·      Protein
·      Karbohidrat
·      Vitamin
·      Air
·      Serat
b)       Puteri menyalin dan melukis carta pyramid makanan di buku log mereka.
                       
                      Lemak/gula
                            protein
                         buah-buahan&sayur


                        karbohidrat
a)     Guru pemimpin meminta pendapat Puteri melalui sumbangsaran.
b)     Puteri akan member pendapat mengenai kepentingan makanan seimbang kepada individu/keluarga.
c)      Guru mengagihkan lembaran yang mengandungi piramid makanan dan merangkan hierarki kepentingan makanan tersebut, amna yang perlu dikurang dan mana yang perlu dilebihkan.

15 minit
KEROHANIAN
a)        Puteri diminta melafazkan doa makan dan menghayati /mentafsir doa makan.
b)       Puteri membaca doa makan beramai-ramai dan menghayati makna doa makan tersebut.

a)     Puteri secara individu menulis ayat doa makan dalam buku log masing-masing.
10 minit
TATACARA PENUTUP
Guru pemimpin membentuk ladam kuda dan ketua pasukan meminta melaksanakan Tatacara Penutupan.
Guru Pelatih melaksanakan Tatacara Penutupan, membaca tasbih kafarah dan berselawat serta bersurai
TAJUK           : SEJARAH KELAHIRAN RASULULLAH S.A.W
MASA             : 1 JAM
KUMPULAN SASARAN     : PUTERI BONGSU
KOMPONEN GABUNGJALIN       : KEROHANIAN
                                                            : KEMAHIRAN
                                                           
JUMLAH MASA
KOMPONEN
PENGGABUNG
JALINAN
AKTIVITI
PELAKSANAAN
10 minit
TERAS
Tatacara Perjumpaan
Lapor Kekuatan
Bacaan doa
Asma Ul-Husna
Menaikkan bendera –
Lagu Negaraku
Lagu PPIM
Ikrar
Menerima arahan pemimpin
Puteri dibahagi kepada 2 kumpulan
20 minit
KEROHANIAN
a)        Guru menerangkan tentang sejarah Nabi Muhammad s.a.w
-       Nama ibu/bapa
-       Tarikh lahir baginda
-       Suasana kelahiran baginda
b)       Guru mengaitkan dengan sambutan Maulidul rasul

a)     Guru pemimpin bersoaljawab dengan puteri tentang sejarah nabi Muhammad s.a.w
b)    Puteri memberitahu apa yang telah dipelajari semasa di dalam kelas.
c)     Guru memberitahu sambutan Maulidul rasul disambut setahun sekali tanda memperingati kelahiran baginda.
20 minit
KEMAHIRAN
a)        Guru mengedarkan senikata lagu nasyid “ Junjungan Mulia”
b)       Nasyid beramai-ramai
a)     Guru memperdengarkan lagu nasyid melalui audio dalam Laptop.
b)    Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
c)     Pertandingan nasyid dalam kumpulan.
d)    Murid menampal senikata lagu nasyid dalam buku log masing-masing.

10 minit
TATACARA PENUTUPAN
Guru pemimpin membentuk ladam kuda dan ketua pasukan meminta melaksanakan Tatacara Penutupan.
Guru Pelatih melaksanakan Tatacara Penutupan, membaca tasbih kafarah dan berselawat serta bersurai




TAJUK           : GUBAHAN TUALA
MASA             : 1 JAM
KUMPULAN SASARAN     : PUTERI BONGSU
KOMPONEN GABUNGJALIN       : KEMAHIRAN
                                                            : KEROHANIAN
                                                           
JUMLAH MASA
KOMPONEN
PENGGABUNG
JALINAN
AKTIVITI
PELAKSANAAN
10 minit
TERAS
Tatacara Perjumpaan
Lapor Kekuatan
Bacaan doa
Asma Ul-Husna
Menaikkan bendera –
Lagu Negaraku
Lagu PPIM
Ikrar
Menerima arahan pemimpin
Puteri dibahagi kepada 2 kumpulan
25 minit
KEMAHIRAN
a)        Puteri dikehendaki menyediakan tuala dan altan yang sesuai untuk membuat gubahan berasaskan tuala.
b)       Berdasarkan tuala dan bahan-bahan yang disediakan, gubah tuala tersebut mengikut kreativiti masing-masing.
c)        Pamerkan gubahan tersebut seperti bahan hantaran.

a)     Guru menyarankan agar puteri memilih tuala dan alatan yang sesuai.
b)    Guru pemimpin akan mencadangkan dan member tunjuk ajar. beberapa bentuk gubahan tuala.
c)     Puteri dikehendaki membuat gubahan secara individu.
d)    Puteri akan melukis bentuk gubahan dalam buku log masing-masing.
e)     Guru akan merekod dalam rekod penilaian.

20 minit
KEROHANIAN
a)        Puteri diminta memulakan gubahan dengan membaca ‘Bismillahirrahmaanirrahiim’.
b)       Puteri diminta membuat gubahan dengan penuh kesabaran dan dengan teliti.

a)     Guru menasihatkan agar puteri mencontohi sifat Rasulullah s.a.w iaitu sabar.
b)    Puteri menulis doa untuk memudahkan segala urusan.
رَبِ يَسِرْ وَلاَ تُعَسْرْ

5 minit
TATACARA PENUTUPAN
Guru pemimpin membentuk ladam kuda dan ketua pasukan meminta melaksanakan Tatacara Penutupan.
Guru Pelatih melaksanakan Tatacara Penutupan, membaca tasbih kafarah dan berselawat serta bersurai



TAJUK           : MASAKAN SARAPAN PAGI
MASA             : 1 JAM
KUMPULAN SASARAN     : PUTERI BONGSU
KOMPONEN GABUNGJALIN       : KEMAHIRAN
                                                            : KEROHANIAN
                                                            : KESIHATAN DAN PEMBANGUNAN DIRI
                                                           
JUMLAH MASA
KOMPONEN
PENGGABUNG
JALINAN
AKTIVITI
PELAKSANAAN
10 minit
TERAS
Tatacara Perjumpaan
Lapor Kekuatan
Bacaan doa
Asma Ul-Husna
Menaikkan bendera –
Lagu Negaraku
Lagu PPIM
Ikrar
Menerima arahan pemimpin
Puteri dibahagi kepada 2 kumpulan
30 minit
KEMAHIRAN
a)        Puteri dikehendaki menyediakan sarapan pagi berdasarkan menu yang disediakan.
b)       Hidangkan makanan berdasarkan susun atur meja.

a)     Guru menyediakan menu sarapan pagi.
b)    Puteri dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk memasak sarapan pagi.
c)     Puteri menyalin resepi masakan di dalam buku log dan hasil menu dalam bentuk visual.
d)    Guru menilai dan catat dalam rekod penilaian.

10 minit
KEROHANIAN
a)        Puteri diminta melafazkan doa makan.
b)       Puteri membaca secara beramai-ramai.
a)     Puteri menulis ayat doa makan di dalam buku log.
5 minit
KESIHATAN DAN PEMBANGUNAN DIRI
a)        Guru menerangkan kepentingan makanan dan  kesihatan diri
a)     Guru pemimpin meminta pendapat puteri melalui sumbangsaran tentang makanan yang disediakan.
b)    Puteri dinasihatkan makan makanan yang berkhasiat dan bersih.
5 minit
TATACARA PENUTUPAN
Guru pemimpin membentuk ladam kuda dan ketua pasukan meminta melaksanakan Tatacara Penutupan.
Guru Pelatih melaksanakan Tatacara Penutupan, membaca tasbih kafarah dan berselawat serta bersurai



TAJUK           : BALUTAN ANDUH
MASA             : 1 JAM
KUMPULAN SASARAN     : PUTERI BONGSU
KOMPONEN GABUNGJALIN       : PERTOLONGAN CEMAS
                                                            : KEMAHIRAN
                                                           
JUMLAH MASA
KOMPONEN
PENGGABUNG
JALINAN
AKTIVITI
PELAKSANAAN
10 minit
TERAS
Tatacara Perjumpaan
Lapor Kekuatan
Bacaan doa
Asma Ul-Husna
Menaikkan bendera –
Lagu Negaraku
Lagu PPIM
Ikrar
Menerima arahan pemimpin
Puteri dibahagi kepada 2 kumpulan
20 minit
PERTOLONGAN CEMAS
c)        Guru menerangkan tentang sejarah Nabi Muhammad s.a.w
-       Nama ibu/bapa
-       Tarikh lahir baginda
-       Suasana kelahiran baginda
d)       Guru mengaitkan dengan sambutan Maulidul rasul

d)    Guru pemimpin bersoaljawab dengan puteri tentang sejarah nabi Muhammad s.a.w
e)     Puteri memberitahu apa yang telah dipelajari semasa di dalam kelas.
f)      Guru memberitahu sambutan Maulidul rasul disambut setahun sekali tanda memperingati kelahiran baginda.
20 minit
KEMAHIRAN
c)        Guru mengedarkan senikata lagu nasyid “ Junjungan Mulia”
d)       Nasyid beramai-ramai
c)     Guru memperdengarkan lagu nasyid melalui audio dalam Laptop.
d)    Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.
e)     Pertandingan nasyid dalam kumpulan.
f)      Murid menampal senikata lagu nasyid dalam buku log masing-masing.

10 minit
TATACARA PENUTUPAN
Guru pemimpin membentuk ladam kuda dan ketua pasukan meminta melaksanakan Tatacara Penutupan.
Guru Pelatih melaksanakan Tatacara Penutupan, membaca tasbih kafarah dan berselawat serta bersurai


No comments:

Post a Comment